Bye bye Stirling. Hello Highlands!

12 augustus 2014 - Skye, Verenigd Koninkrijk

Ja,  lieve lezers, daar zijn we weer met verhalen!

De laatste dag in StirlingShire hebben we een bezoek gebracht aan een kasteel. Erg leuk om de sfeer van de middeleeuwen te proeven en de kleine slaapkamertjes en grote feestzalen en keukens te zien. Wat moesten de mensen vroeger toch hard werken als je niet van adel was.

Vrijdag 8 augustus zijn we vertrokken vanuit Stirling richting Highlands en het eiland Skye. (In Stirling heeft Runrig op onze trouwdag ooit eens een concert gegeven. Tja... wij waren er niet bij ... maar hebben wel de DVD).

Onderweg eerst langs Loch Lomond met de bekende 'bonnie banks'. Zo mooi! Toevallig werden we getrakteerd op een rondrijdende stroomtrein "The Jacobite" uit de Harry Potter film. Zie het filmpje! Heel bijzonder (met Harry Potter achterin). Ontzettend mooie landschappen.

Onderweg wordt gewaarschuwd met rijdende borden voor "heavy rain" maar wij merken daar niets van. Soms spettert het wat, maar meestal is het droog. Daarna met de boot vanaf Mallaig naar het eiland Skye. de bootreis duurt niet zo lang (half uurtje) maar hobbelrit duurt lang genoeg voor Annemiek om duizelig (en net niet kotsend) van de boot te komen.

Na een rit over het eiland Skye vinden we op Uig een laatste campingplek op een overvolle camping met te weinig douches en toiletten. Skye is geliefd bij toeristen en er zijn weinig campings. In de bar tevens restaurant genieten we van de lokale ale (Skye red) en plaatselijke gerechten (dure "fish and chips" net wat anders opgediend). Gelaafd rollen we ons campertje in.

De andere dag 9 augustus worden we wakker gemaakt door een tiener die in traditionele kleding doedelzak speelt voor een vertrekkende bus vol met Franse tieners. Het klinkt behoorlijk hard en de jongen krijgt applaus na afloop.

We vertrekken van de camping en maken een toer over het prachtige eiland. In Torvaig - vlakbij Portree waar de Runrig clan vandaan komt - vinden we een leuke camping met voldoende douches. Het weer is inmiddels behoorlijk omgeslagen en het regent onafgebroken (waarom willen we eigenlijk douches?). We bekijken Portree, de haven lokale winkeltjes met lokale meukjes en doen een boodschapje. In de super staan Cola flessen met het portet van Robin van Persie erop. Echt lachen!

Zondag 10 augustus bezoeken we de Talisker distillery (fabriek dus). Er worden verbazend veel andere merken whisky gemaakt dan Talisker. De rondleiding door de fabriek is gewild en we moeten anderhalf uur wachten voor we mee mogen. De rondleiding skippen we maar en troosten ons met een 12 jaar oude Strathmill whisky van 40 pond.

Daarna toeren we nog wat over het eiland en lunchen in een zaakje dat allerlei Schotse ruittasjes en -mapjes verkoopt. Wel erg duur, dus kijken niet kopen. Het uitzicht is fabelachtig, rondom zijn bergen. Terug op de camping eten we in ons bustentje nasi met heerlijk Schots gehakt. Bijzondere combi erg lekker! We proeven de Strathmill: jammie! Na een spelletje Rummicub in de constante regen, slapen we heerlijk in ons campertje.

Maandag 11 augustus is een super regenachtige dag. Hoewel we vandaag zouden vertrekken, durven we niet weg bij de tent en het campertje. Storm en regen is ons deel. Alle campers en caravans zijn weg, alle tenten staan er nog. Niemand durft bij dit weer de tent op te breken. Na wat uitslapen en een ontbijtje, vermaken we ons met een spelletje op onze tablet (ieder voor zich dus). Hoe leuk kan zo'n regendag zijn? Om een uur of zes nemen we maar een lokale cider Smaakt als limonade, dus voorzichtig ermee! Uit de camper van de nieuwe buren klinkt harde Efteling muziek. Dat belooft wat!

Vandaag is het 12 augustus en wie is jarig: jippie Annemiek! De storm is gaan liggen en we hebben in de stromende regen de bustent opgebroken. De kletsnatte bustent hebben we in een vuilniszak gedaan en zo in de bus gedaan. Ton is tot op zijn huid nat geworden. Regenjas heeft niet echt geholpen.

Nu zitten we in een koffietent met wifi waar we koffie en spongecake met jam eten. Straks gaan we op weg naar: Kinlochewe.

Groeten allemaal vanaf een nat Skye!!!!!

1. Tineke:
    Hoi T&A,
    Zo te zien op de foto's is het weer niet verkeerd in Schotland. Hopelijk blijft dat zo in de Highlands en voor de komende 2 weken.
    Geniet nog van al het moois. We zijn benieuwd naar het vervolg van jullie belevenissen.
    Annemiek, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Groeten,
    J&T
  2. Hans van Rhijn:
    Hoi Ton en Annemiek

Op de eerste plaats van harte gefeliciteerd schone zus. Nog vele jaren. Leuk om te lezen dat jullie het het ook op regenachtige dagen erg naar je zin hebben. Jullie verzinnen altijd wat, een speeltje bijv. Tegen elkaar of tegen de computer. En als is het over de whisky lees verlang ik weer naar een gitaarsolo op een bezemsteel. Je beschrijft alles heel helder Ton. Jammer van het weer, maar je zal het er helaas mee moeten doen. Hoop dat het beter wordt.

Veel plezier
    Haagsche Hans
  3. Christa:
    12 augustus 2014
    Hallo schoonzus, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Fijn dat jullie het ondanks de regen ook naar de zin hebben.
    Geniet van je verjaardag, groetjes van ons uit Amersfoort.
  4. Christa:
    12 augustus 2014
    Hoi Annemiek, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Fijn dat jullie genieten van de herfstvakantie we hopen dat jullie ook nog wat zomer krijgen.
    Maak er een leuke dag van.
    Groetjes uit Amersfoort.
  5. Annemiek Bos:
    12 augustus 2014
    Hans: het eerste reisverhaal heeft Ton geschreven. De laatste twee zijn van mijn hand (dat je dat niet herkent?
    Christa: we hadden hier een staartje van de orkaan Bertha (geen koe hoor!). Het lijkt wel herfst, ja.
  6. Hol & E:
    13 augustus 2014
    Nou dat derde verslag bleef lang weg, er werd al volop gespeculeerd over mogelijke pech.
    Maar zie, de jarige (gefeliciteerd!) was met echtgenoot (ook gefeliciteerd!) gewoon weer van alles aan het meemaken.
    Bij elkaar wordt er in relatief korte tijd veel meegemaakt en dat zijn vaak de mooiste vakanties.
    Benieuwd naar het volgende verslag wie de schrijv(fst)er ook is.
    Als er over 'ons campertje' wordt geschreven zal het wel van Annemiek zijn.
    Tot zover,
    Groetjes Henk en Edith.
  7. Willem en poppy:
    14 augustus 2014
    Hoi Annemiek en Ton mooi te lezen dat jullie zo genieten en een beetje vermaak hebben als het regent.
    Kun je niet wat hier naar toe sturen wij kunnen wel wat gebruiken kurkdroog en erg heet (30-35 graden) om een uur 35+
    gefeliciteerd met je verjaardag heb je gisteren geAppt maar weet niet of het is aan gekomen.
    Slaap lekker voor straks hier is het 6 uur vroeger als in Nederland .
    Geniet van alles en drive safe on de lefthand side zeggen ze op een eiland hier niet zover vandaan