The North

15 augustus 2014 - Durness, Verenigd Koninkrijk

Dag allemaal!!

Skye hebben we verlaten en we zijn richting het noorden gegaan.

Onderweg was het nog steeds nat en we zijn gestopt bij Kinlochewe. Een spookdorpje met 1 hotel tevens bar (waar ze de befaamde lauwe pis schenken), 1 postkantoor tevens kampwinkel (want meer was het niet) met vers brood, de krant (waarin we lezen over de tragische dood van Robin Williams) en allerlei verpakt eten. En dan is er ook nog een benzinepomp. Daarnaast natuurlijk de camping. Het is een goed verzorgde camping en we doen er de was. Er is zelfs een droger die binnen 45 minuten de was droog heeft (zo een wil Annemiek thuis ook wel hebben). We eten heerlijk in het hotel. Schots vlees (echt lekker) met een soort aardappelbladerdeeg en zalm met rijst. Als toetje een home made pudding, met een overheerlijke whisky (Tomatin en Oban, ooit van gehoord?).

Daarna door naar Achmelvich. Alleen te bereiken via een heel smal weggetje met 'passing places'. Prachtige lokatie met geiten rondom, het strand en de zee. We staan er 2 nachtjes. De kletsnatte tent kunnen we weer opzetten, want het is droog. We lummelen er lekker wat, boekje lezen, af en toe in het zonnetje, over het strand lopen. Hoewel het fris is, gaan de Schotten toch in zee. Vreemde contrasten zie je: de een loopt met een dikke jas en muts op en heeft het koud, de ander is in badpak en gaat in zee zwemmen.

Van een campinggast (een oude Schotse baas die zelf nog vist) krijgen we krab. Die heeft hij net gevangen en voor ons gekookt, omdat we Hollanders zijn en hij Hollandse vrienden heeft die altijd zo aardig voor hem zijn. Hij maakt de krab zelfs voor ons schoon. We peuzelen het op. We hebben nog nooit op deze manier krab gegeten en het smaakt wel lekker. 's Middags krijgen we 5 makrelen van hem. Ton bakt ze buiten op de outdoor chef en het smaakt heerlijk.

Op dit moment zitten we in het uiterste noordwesten van Schotland in het plaatsje Durness. We hebben ons campertje vlak aan zee gezet en kijken richting zee. Geweldig! Het is zo'n 14 graden, dus fris, maar het is droog!

De rit naar Durness was adembenemend. In het noorden is het erg dunbevolkt. Af en toe komen we een huis tegen, maar voornamelijk zijn het bergen en vlaktes. Werkelijk een groots gezicht! Je voelt jezelf heel nietig in zo'n weids landschap.

Groeten allemaal en tot de volgende keer!

1. Christa:
    15 augustus 2014
    Zo te horen hebben jullie het goed naar de zin. Zet de camper niet te dicht bij de zee, voor je het weet vaar je weg. Klinkt een beetje als Noorwegen. Geniet er nog even van. Groetjes J &C.
  2. Hans van Rhijn:
    15 augustus 2014
    Leuk om te lezen. Het weer is vis nog vlees, maar de vis en krab krijgen jullie gratis. Leuk hoor. Zo te lezen is het fris maar jullie vermaken je en genieten van de natuur en de whisky. Lekker hoor. Hoop dat het weer beter wordt.

Groeten Hans
  3. Willem en poppy:
    16 augustus 2014
    mooie plaatjes ik zie dat jullie genieten ondanks de kou.
    Wij genieten ook ondanks de hitte,zijn in de laatst avond aan beland die wordt gevuld met koffers pakken kletsen met familie die zeker gaat komen
    morgen vroeg gaat Poppy nog even naar de kapper en dan naar het vliegveld want voor ons zit het er bijna op
    Veel plezier de groeten van ons allemaal en tot blogs